دیدبان
یادداشت/اسماعیل نیک پیشه

کارنامه دولت تدبیر و امید در مسئله ازدواج / بی­ تدبیری شدید موجب افزایش شدید سن ازدواج در چهارسال اخیر

کارنامه دولت تدبیر و امید در مسئله ازدواج / بی­ تدبیری شدید موجب افزایش شدید سن ازدواج در چهارسال اخیر

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، میانگین سن ازدواج در آغاز دولت تدبیر و امید در سال 1392 برای مردان 26.9 و برای زنان 22.5 بود، اما با گذشت چهار سال و سوء تدبیر در این زمینه سن ازدواج به صورت چشم­گیری افزایش یافت و در نه ماهه نخست سال 1395 برای مردان به 28.5 و برای زنان به 23.5 سال رسید[1]. پیش از این بیش از ده سال طول کشیده بود تا از سال 1381 تا 1391 سن ازدواج یرای مردان و زنان به صورت میانگین یک سال افزایش یابد[2].

بررسی عملکرد بخش­هایی از دولت که به حکم قانون متولی تسهیل ازدواج جوانان[3] هستند نشان می­دهد این حد از افزایش سن ازدواج بی دلیل نیست. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور متصدی اجرای سیاست­های کلی خانواده شده است یکی از ارگان­هایی بود که فعالیت آن کمترین همسویی با کاهش سن ازدواج نداشته است. این معاونت با در دستورکار قراردادن موضوعات حاشیه­ ای مانند حضور زنان در ورزشگاه­ها، ثبت نام زنان در انتخابات و برابری جنسیتی در چهار سال گذشته نشان داد نگران افزایش سن ازدواج دختران و مشکلات خانواده ­ها در تامین جوانان خود برای ازدواج نبوده است. در سابقه سخنان مسئولان این معاونت نیز کمتر می­توان ردی از تشویق و تسهیل ازدواج یافت.

یکی دیگر از دستگاه ­های مرتبط با تسهیل ازدواج جوانان، وزارت ورزش و جوانان است که باید خود را متولی اجرا یا اصلاح قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب 1384 بداند. اما این وزارت­­خانه با به حاشیه ­راندن موضوعات مربوط به جوانان همه تمرکز خود را صرف تیم­های ورزشی به خصوص فوتبال کرد به طوری که محمودگلزاری، معاون امور جوانان این وزارت­خانه پس از استعفا اعلام کرد معاونت جوانان در این وزارت­ چیزی در حد یک نام است. وزارت ورزش و جوانان علی­رغم عزل وزیر نیز تغییری در روند سیاست­های خود نداشت و کماکان فوتبال مهمترین دغدغه مسئولان آن بوده است.

یکی دیگر از بی­ تدبیری­ های دولت تدبیر و امید را می­ توان در مخالفت با تصویب قانون افزایش وام ازدواج در سال 1395 دانست که نماینده دولت در صحن علنی مجلس به طرفداری از بانک­ها، افزایش وام ازدواج جوانان را اقدامی منفی جلوه داد. این بی­تدبیری تا آنجا پیش رفت که تا شش ماه بعد از تصویب قانون نیز بانک­ها از اجرای آن امتناع کردند و اکنون نیز در برخی شهرهای کشور پرداخت این وام صورت نمی ­پذیرد.

توقف اجرای طرح ­های ساخت و تکمیل مسکن مهر نیز یکی دیگر از اقدامات دولت است که به صورت مستقیم بر افزایش سن ازدواج اثر منفی گذاشت. علی­رغم خواست عمومی برای رونق بخشیدن دولت به بازار ساخت و ارائه مسکن که موجب اشتغال و خانه ­دار شدن بسیاری از جوانان می­شد، دولت این طرح را متوقف کرده و جایگزینی نیز برای آن ارائه نکرد.

سوء تدبیر دولت یازدهم برای حل معضل بیکاری، رکود، رونق تولید داخلی و راه­ اندازی صنایع نیز مزید بر علت شده است تا سن ازدواج کماکان در حال افزایش باشد و از طرفی هر ساله از تعداد ازدواج ­ها کاسته شود. نرخ بیکاری از 10.4 درصد در سال 1392 به 12.4 درصد در سال 95 رسید[4] و این سنگ بزرگی بود بر سر 12 میلیون جوان مجرد که خواهان اشتغال، خانه­دارشدن و تشکیل خانواده بوده­اند، به طوری که سالانه به طور میانگین بیش از 5 درصد از تعداد ازدواج­ها کاسته شد[5].

پی نوشت:

[1] سازمان ثبت احوال کشور، آمار رویدادهای حیاتی، 1395

[2] همان

[3] قانون تسهیل ازدواج جوانان، مصوب 1384

[4] مرکز آمار ایران، چکیده سرشماری نیروی کار 1395

[5] سازمان ثبت احوال کشور، آمار رویدادهای حیاتی، 1391 تا 1395

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس